השנה הראשונה לחיים אמנם מלווה באתגרים רבים, אבל היא גם שנה מרגשת במיוחד. אם מתבוננים היטב, רואים שכמעט בכל יום קורה משהו חדש, כשלצד אבני הדרך המשמעותיות כמו התהפכות, ישיבה או זחילה, יש המון פעולות שלנו נראות טריוויאליות אבל התינוק משיג אותן בהרבה מאמץ ויזע, כשכל פעולה כזו מהווה את הבניין לשלב התפתחותי חדש שיבוא בעקבותיה עד גיל שנה.
אמנם, הקל ביותר הוא להבחין בהתפתחות המוטורית (התנועתית) של התינוק, אבל למעשה התינוק מתפתח בתחומים נוספים, ובהם התחום החושי, הרגשי-חברתי, התחום השפתי-תקשורתי והתחום הקוגניטיבי, כלומר, כל מה שקשור ללימוד, חשיבה ופתרון בעיות.
באופן טבעי, השנה הראשונה מלווה גם בהרבה דאגות. מה התינוק עושה ומה כבר לא? למה הוא עוד לא מחייך? למה התינוק של השכנה כבר מתהפך ושלי עדיין לא? האם העובדה שהוא לא מוחא כפיים מעידה על עיכוב התפתחותי?
בדיוק בשביל לענות על שאלות אלו ועוד רבות אחרות, צוות המומחים של יומן הריון ולידה הכין סיכום חשוב של אבני הדרך העיקריות בהתפתחות התינוק בכל שלב ושלב, מה צריך להדליק נורה אדומה, ומה אתם ההורים יכולים לעשות בשביל לעודד את התפתחות התינוק בכל שלב ושלב.
בכל מקרה, חשוב לזכור שלכל תינוק הקצב שלו, ואין טעם לבצע השוואות בין ילדים שונים או להיכנס ללחץ אם התינוק שלכם לא עומד בדיוק בלוח הזמנים הנזכר פה. כן כדאי להיות ערניים ולהקשיב לאינטואיציה שלכם.
אם יש חשש לעיכוב התפתחותי כלשהו, כדאי לפנות בהקדם להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת חלב.
גיל 3-0 חודשים
למתבונן מן הצד נראה שהתינוק לא עושה הרבה בשלושת החודשים הראשונים לחייו, והוא בעיקר אוכל וישן ובוכה בין לבין.
למעשה, למרות שבשלושת החודשים הראשונים לחייו התינוק ישן בממוצע כ-17-15 שעות ביממה, כאשר משך השינה הולך ופוחת עם העלייה בגיל, הוא עובד מאוד קשה, והצעדים הזעירים שהוא עושה מהווים בסיס חשוב להתפתחות המוטורית, הקוגניטיבית והרגשית שלו.
מבחינה מוטורית, הדגש העיקרי בשלושת חודשי החיים הראשונים הוא על השליטה בראש. בתחילת הדרך אין לתינוקות הרבה שליטה על ראשם, אבל אחרי גיל חודשיים הם לרוב יהיו מסוגלים להחזיק את הראש למספר שניות אך לא בלי מאמץ.
בהמשך הם גם יהיו מסוגלים לדחוף מעט את זרועותיהם ולהרים את ראשם בזמן שהם שוכבים על הבטן. מלבד השליטה בראש, בתקופה הזו התינוק עושה התקדמות יפה בכמה תחומים נוספים.
הראייה שלו הולכת ומשתפרת והוא מצליח לראות למרחק רב יותר, הוא תופס חפצים בחוזקה אך באופן רפלקסיבי וללא כוונה מודעת (ולא רק חפצים, כפי שיודע כל הורה שהתינוק שלו תפס לו בחוזקה את האצבע ולא הרפה) והוא מתחיל לחייך, תחילה חיוך רפלקסיבי, בעיקר תוך כדי שינה, ובהמשך חיוך רצוני שמהווה תגמול יותר מהולם לקשיים של ההורים בתקופת החיים הראשונה.
[אנחנו כותבים תינוק מטעמי נוחות והכוונה בכל מקרה לתינוקות בנות ובנים]
אבני דרך מרכזיות שמרבית התינוקות משיגים עד גיל שלושה חודשים:
התינוק מצליח להרים את הראש והחזה בשכיבה על הבטן.
התינוק דוחף את זרועותיו ומרים את ראשו כשהוא שוכב על הבטן.
התינוק תופס חפצים, אך עושה זאת ללא מטרה מכוונת.
התינוק מרבה להביא את שתי הידיים לפה.
התינוק מתחיל לחייך חיוך רצוני, חיוך שהתינוק שולט עליו ומופיע לרוב כשהוא שבע רצון למראה פנים אנושיות.
התינוק מתבונן בתשומת לב בפרצופים.
התינוק עוקב עם עיניו אחר אנשים וחפצים זזים ומזהה פרצופים מרחוק.
התינוק מפנה את ראשו לעבר קולות שהוא שומע.
ניתן להתייעץ עם האחות בטיפת חלב בכל אחד מהנושאים הנ”ל.
מה ההורים יכולים לעשות כדי לעודד את התפתחות התינוק בשלב זה?
היענו לצרכי התינוק – התייחסו אליו כשהוא בוכה, הרגיעו אותו, דברו אליו, חייכו אליו, החזיקו אותו וספקו לו הרבה מגע.
כשאתם מרימים את התינוק, ערסלו אותו ותמכו בראשו ובצווארו.
השכיבו את התינוק על הבטן בהשגחה בזמן שהוא ער. שכיבה על הבטן היא הבסיס לשלבים התפתחותיים רבים.
החזיקו את הילד בתנוחות שונות ונועו איתו כשהוא על הידיים.
שירו לילד או השמיעו לו מוזיקה בזמן שאתם מנענעים אותו.
הציעו לתינוק צעצועים פשוטים כמו רעשנים או כדורים אותם הוא יכול לתפוס ולנענע.
הציעו לתינוק גירויים (כמו ספרי בד או ספרי מיטה) בצבעים חזקים ומנוגדים כמו שחור, לבן ואדום שבהם התינוק מבחין טוב יותר בגיל זה.
השכיבו את התינוק באוניברסיטה ותלו מעליו צעצועים אותם הוא יכול לטלטל ובהם הוא יכול לחבוט.
מה צריך להדליק נורה אדומה לקראת גיל שלושה חודשים?
אם התינוק מעדיף לסובב את ראשו רק לצד אחד.
אם הראש נראה שטוח בחלק האחורי של הגולגולת או בצד אחד של הראש – מצב שעלול להיגרם בשל שכיבה ממושכת על הגב.
אם התינוק לא מפנה את ראשו לעבר קולות חזקים.
אם התינוק לא מחייך לאנשים.
אם התינוק לא מקרב ידיים לפה.
בכל מקרה של חשש או חשד לתגובות לא ברורות של התינוק/ת, מומלץ לפנות להתייעצות עם אחות טיפת חלב או הרופא בקופת החולים.
גיל 6-3 חודשים
בין גיל שלושה לשישה חודשים התינוקות משיגים יותר שליטה על גופם. במהלך התקופה הזו הם בדרך כלל לומדים להחזיק את ראשם בקלות ואף לומדים להתהפך.
בדרך כלל יתהפכו תחילה מהבטן לגב ובהמשך גם מהגב לבטן. בשלב זה הילדים יודעים לרוב לשלוח יד לחפצים, לתפוס אותם באופן מודע למספר שניות ואף לשחרר.
אבני דרך מרכזיות שמרבית התינוקות משיגים עד גיל חצי שנה:
התינוק דוחף זרועות ומרים את ראשו כשהוא על הבטן.
התינוק משחק עם כפות רגליו ומביא אותן אל פיו כשהוא שוכב על גבו.
התינוק מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן.
התינוק פותח וסוגר את כפות ידיו.
התינוק יושב עם תמיכה.
התינוק מושיט יד לחפצים ומחזיק בהם במשך כמה שניות.
התינוק מתחיל להסתובב סביב צירו ואף להעביר משקל מצד לצד.
התינוק מעביר חפצים מיד אחת לשנייה.
התינוק מחייך לאנשים באופן ספונטני.
התינוק אוהב לשחק עם אנשים, בעיקר עם הוריו, ובוכה כשהמשחק נפסק.
התינוק מתחיל לחקות תנועות והבעות פנים.
התינוק מזהה פרצופים מוכרים.
התינוק אוהב להתבונן בעצמו במראה.
התינוק מתחיל לפטפט ואף משמיע צלילים שונים בגובה ובעוצמה.
התינוק מחקה קולות שהוא שומע.
התינוק מתחיל לצחוק בקול.
התינוק מגיב לקולות על ידי השמעת קולות משלו.
התינוק מגיב למשמע שמו.
התינוק בוכה בדרכים שונות כדי להביע רעב, עייפות או כאב.
התינוק מתחיל לבטא עיצורים כמו בה, גה ומה.
התינוק מתחיל להשתמש בידיים ובעיניים בתיאום, למשל, מתבונן בצעצוע ואז מנסה לתפוס בו.
התינוק מתחיל להביו את הקשר בין פעולה לתוצאה – למשל, שטלטול של הרעשן מפיק רעש.
התינוק מכניס חפצים לפיו.
התינוק מגלה סקרנות ומנסה להגיע לחפצים שמחוץ להישג ידו.
מה צריך להדליק נורה אדומה לקראת גיל חצי שנה?
כשהתינוק שוכב על הגב הוא מקשית אותו.
התינוק משתמש רק ביד אחת כדי להגיע לחפצים, או משתמש רק בצד אחד של גופו.
התינוק מחזיק את אגרופי ידיו קמוצים רוב הזמן.
התינוק נראה נוקשה מאוד.
התינוק נראה שמוט מאוד.
התינוק לא עוקב עם עיניו אחר תנועה.
התינוק לא מחייך לאנשים.
התינוק לא מביא חפצים לפה.
התינוק לא משמיע קולות.
התינוק לא מנסה להגיע לחפצים שמחוץ להישג ידו.
התינוק לא מגיב לקולות סביבו.
התינוק לא צוחק.
התינוק לא מסוגל להביא את כפות ידיו יחד לקו האמצע.
מה אפשר לעשות כדי לעודד התפתחות בגיל זה?
שכבו לצד התינוק ונסו לעודד אותו להתהפך לכיוונכם. אפשר לעודד את התינוק להתהפך גם באמצעות הנחת צעצוע בצד אליו התינוק מצליח להתהפך.
הקריאו לתינוק ספרים, כמה שיותר.
דברו עם התינוק, תארו לו מה הוא רואה, תארו לו את הפעולות שאתם עושים.
הראו לתינוק צעצועים צבעוניים ותמונות.
כרכו סביב רגלי התינוק רעשן רגל כדי לעודד אותו לקרב את כפות רגליו לפה.
הציגו לתינוק את דמותו במראה.
ספקו לתינוק צעצועים שממחישים את הקשר בין סיבה לתוצאה (כמו קוביית פעילות) וכן צעצועים במגוון מרקמים.
גיל חצי שנה עד שנה
זוהי תקופה מרגשת במיוחד שבה התינוקות מפגינים תכופות מיומנויות חדשות. בתקופה זו התינוקות כבר מחזיקים היטב את ראשם במגוון תנוחות, מתחילים לשבת באופן עצמאי, זוחלים, בתחילה זחילת גחון (שחלק מהתינוקות מדלגים עליה) ואחר כך זחילה על שש, מתחילים להתרומם מישיבה תוך שהם נתמכים בריהוט, והם גם מצליחים לשלוט בגוף שלהם כשהם מתכופפים בחזרה לישיבה.
תינוקות רבים עושים בשלב הזה את צעדיהם הראשונים תוך שהם מחזיקים בריהוט והולכים סביבו. גם המוטוריקה העדינה משתכללת והתינוקות יכולם להחזיק ביד אוכל אצבעות ולאכול.
בתקופה זו מרבית התינוקות נעשים תקשורתיים במיוחד, מפטפטים, מבטאים עיצורים שונים ומשתמשים במחוות פשוטות.
אבני דרך מרכזיות בגיל חצי שנה עד שנה:
התינוק מתהפך באופן עצמאי לכל הכיוונים.
התינוק יושב, בתחילה עם תמיכה ובהמשך באופן עצמאי.
התינוק מתחיל לזחול.
התינוק מתחיל להתרומם לעמידה.
התינוק מסתובב תוך כדי ישיבה כדי להגיע לחפצים.
התינוק הולך תוך שהוא נתמך ברהיטים.
התינוק זוחל במעלה המדרגות (פעולה שיש לעשות בהשגחת מבוגר).
התינוק שומט חפצים מהיד, במכוון.
התינוק שולט באצבעות כף היד ומצליח לאחוז חפצים קטנים באחיזת צבת.
התינוק מתחיל לפחד מזרים, מגיב בעצבנות או ביישנות בחברת זרים ועלול לחוות חרדת נטישה.
התינוק בוכה כשאחד מהוריו עוזב את החדר.
התינוק מפגין פחד בנסיבות מסוימות.
התינוק מושיט יד או רגל כדי לעזור להורה להלביש אותו.
התינוק נצמד למבוגרים מוכרים.
התינוק מגלה העדפה לצעצועים מסוימים.
התינוק מבין כשאומרים לו “לא”.
התינוק משמיע הרבה צלילים שונים כמו “מהמהמה” או בהבהבה” ואף משנה את הטון.
התינוק מחקה צלילים ומחוות של אחרים.
התינוק משתמש במחוות פשוטות, כמו נפנוף עם היד לשלום או מחיאת כפיים.
התינוק מנסה לחזור על מילים שהוא שומע את המבוגר אומר.
התינוק מחפש פריטים מוחבאים (וגם מוצא אותם).
התינוק חוקר חפצים בדרכים שונות, כמו ניעור, הקשה והשלכה.
התינוק מתחיל לעשות את השימוש הנכון בחפצים, למשל, שותה מכוס או מבריש את שערו במברשת.
התינוק מניח חפצים במיכל ומוציא אותם מחוץ למיכל.
התינוק עוקב אחרי הוראות פשוטות (כמו “הרם את הכדור”).
מה צריך להדליק נורה אדומה לקראת גיל שנה?
התינוק לא נושא כלל משקל על הרגליים עם תמיכה.
התינוק לא יושב עם עזרה.
התינוק לא מקשקש.
התינוק לא מגיב למשמע שמו.
לא נראה שהתינוק מזהה פרצופים מוכרים.
התינוק לא מעביר חפצים מיד אחד לשנייה.
התינוק לא זוחל.
התינוק לא מחפש חפצים מוחבאים.
התינוק לא מתחיל לבצע מחוות כמו נפנוף לשלום או נענוע הראש לשלילה.
התינוק לא מצביע על דברים.
התינוק מאבד מיומנויות שהוא כבר השיג בעבר.
מה אפשר לעשות כדי לעודד התפתחות בגיל זה?
ספקו לתינוק מרחב בטוח שבו יוכל לזחול ולחקור את העולם.
הניחו צעצועים אטרקטיביים במרחק מה מהתינוק (אך לא רחוק מדי), על מנת לתת לו תמריץ לנסות להגיע לצעצוע בעצמו.
עודדו משחק בכדורים, מכוניות וחפצים מתגלגלים שמעודדים זחילה.
הכינו מסלולים בהם התינוק יכול לזחול באופן מאתגר, למשל, מנהרות שאפשר לזחול בתוכן או כריות שייאלצו את התינוק לטפס או לזחול בשיפוע.
שחקו עם התינוק במשחקי קוקו, בהם מציגים לתינוק אובייקט ואז מסתירים אותו.
הקריאו לו סיפורים והשמיעו לו מוזיקה.
שוחחו עם התינוק – הקשיבו לו כשהוא מלמל, צרו איתו קשר עין והגיבו לקולות שהוא משמיע.
עד גיל שנה ובכל שנה מגיל שנה!
ישנם כמה טיפים שאנחנו רוצים לתת, ההורים. בין אם התינוק/ת לפני גיל שנה ובין אם הוא או היא גדולים יותר:
טפלו בעצמכם. הורים, במיוחד בשנה הראשונה, נוטים להזניח את עצמם. הקפידו לישון טוב, לאכול טוב ולמצוא זמן, אפילו קצר, לעצמכם. כשאתם מרגישים יותר טוב עם עצמכם, אתם יכולים להיות הורים טובים יותר.
חבקו את התינוק והעניקו לו מגע אוהב, כמה שיותר. זה יגרום לו להרגיש מוגן ובטוח. זה שווה יותר מהכל.
דברו עם התינוק שלכם בכל הזדמנות. כשהוא משמיע קולות, חזרו על הצלילים שהוא משמיע והוסיפו מילים. זה יעזור לו ללמוד איך להשתמש בשפה.
הקריאו לתינוק סיפורים, גם אם נדמה לכם שאינו מבין את תוכנם.
שירו לתינוק, נגנו לו והשמיעו לו מוזיקה. זה יגרום לו לאהוב מוזיקה מילדות ויעזור לו לפתח את המוח.
ובכלל, השנה הראשונה לחיים של הילד/ה עוברת ונשכחת מהר מדי. תנסו לחוות אותה בכל הכח ולהנות מהגדילה של התינוק/ת.