אמהות ואבות נוהגים לעקוב בהקפדה יתרה אחר התפתחות התינוקות שלהם כבר מיום הלידה ובמיוחד מגיל שנה ועד גיל שנתיים, תקופה שבה התינוק/ת עושה קפיצה משמעותית בתחומים רבים. בסקירה המפורטת שלפניך נסביר אודות התקופה היפה שבין גיל שנה לשנתיים, ככל שהדברים נוגעים להתפתחות התינוק/ת שלך.
בשנה השנייה לחייו של התינוק, אנחנו רואים לנגד עינינו איך התינוק, שרק לפני רגע עוד שכב חסר אונים בעריסה, הופך לילד. ילד שהולך, מדבר, מתקשר, חוקר ומגלה בכל יום דברים חדשים.
אם בשנה הראשונה ההתפתחות נראית לעין בעיקר בהיבט המוטורי, על שאף שמבט מעמיק יותר מגלה שההתפתחות מתרחשת בכל התחומים: הרגשי, החברתי, השפתי והקוגניטיבי, הרי שבשנה השניה הילד אמנם משכלל את יכולותיו המוטוריות, אבל ניכרת התקדמות עצומה בעיקר בכל מה שקשור לפן החברתי, התקשורתי והקוגניטיבי.
השנה השנייה לחיי הילד אמנם גדושה בהתרחשויות מסעירות, אבל באופן טבעי, השנה המופלאה הזאת מלווה גם בחששות ודאגות רבות.
לעיתים מדובר בדאגה לשלומו של הפעוט האנרגטי שחוקר את העולם ועדיין אינו מודע לסכנות, לעתים מדובר בדאגה הנוגעת למסגרת שהתינוק נמצא בה ופעמים רבות מדובר בדאגות הקשורות להתפתחות. למה הוא עוד לא מתחיל ללכת? מתי המלמול המתוק שלו יהפוך למילים בעלות משמעות? והאם חייבים לקנות לו צעצועים יקרים בשביל לקדם את ההתפתחות שלו?
במדריך שהכנו לכם תוכלו לראות מהן אבני הדרך העיקריות החל מגיל שנה ועד גיל שנתיים, למה לצפות, מה צריך להדליק נורה אדומה, ואיך לעודד את התפתחות הילד בכל שלב ושלב
בכל מקרה, חשוב לזכור שלכל ילד הקצב שלו ואין טעם לבצע השוואות בין ילדים שונים או להיכנס ללחץ אם הילד שלכם לא עומד בדיוק ב”לוח הזמנים” הנזכר פה. כן כדאי להיות ערניים ולהקשיב לאינטואיציה שלכם. אם יש חשש לעיכוב התפתחותי כלשהו, כדאי לפנות בהקדם להתייעצות עם רופא הילדים או עם אחות טיפת חלב.
גיל שנה עד שנה וחצי
בין גיל שנה לגיל שנה וחצי מרבית הילדים שעוד לא התחילו ללכת כבר מתחילים לעשות את צעדיהם הראשונים. תחילה הם נעזרים ברהיטים או ביד של ההורה או מבוגר אחר ובהמשך הם הולכים באופן עצמאי.
בהתחלה הם הולכים כמה צעדים, מתנדנדים, נופלים קמים וממשיכים, אבל ככל שהזמן חולף ההליכה נעשית רציפה יותר ולרוב זה קורה ממש תוך כמה ימים.
לצד ההתפתחות המוטורית המשמעותית הזו, הילדים נעשים יותר ורבליים בגיל הזה. הם ממשיכים לקשקש, ומתחילים לומר מילים ראשונות ובעלות משמעות, כמו “אבא” “אמא” “מים” ועוד מילים קצרות ופשוטות שהם קלטו והפנימו.
למרות שהם עדיין לא יודעים לומר מילים רבות, הם מבינים הרבה יותר מכפי שנראה לנו ומכירים יותר מילים משהם מסוגלים לבטא. מרבית הילדים בגיל הזה מכירים את חלקי הגוף הגדולים בשמותיהם ויכולים להבין הוראות מילוליות פשוטות ולהצביע על חפצים שהמבוגר נוקב בשמם.
הם נעשים תקשורתיים במיוחד ומצליחים להביע את עצמם, אם לא במילים אז במחוות למשל, כשהילד מרים ידיים על מנת שירימו אותו, עומד ליד הדלת כשהוא רוצה לצאת לגינה או מצביע על בובה שניצבת על מדף גבוה כשהוא רוצה לשחק איתה.
זה הזמן הנכון לעודד את הילד לבצע פעולות אלו, בשיחה, בהנחיות ובמילים פשוטות.
אבני דרך מרכזיות שמרבית הפעוטות משיגים עד גיל שנה וחצי:
- הפעוט הולך באופן עצמאי.
- הפעוט דוחף צעצועים תוך כדי הליכה. למשל, עגלה או בימבה.
- הפעוט אוכל תוך שימוש בכלי אוכל כמו כפית או מזלג.
- הפעוט משרבט על נייר.
- הפעוט אומר כמה מילים בודדות בעלות משמעות.
- הפעוט יכול להצביע על חלקי גוף שהמבוגר נוקב בשמם.
- הפעוט מבין הוראות פשוטות גם אם הן לא מלוות במחוות.
- הפעוט מנענע את ראשו לשלילה כשאינו מעוניין במשהו.
- הפעוט מצביע על דברים שהוא מעוניין בהם. זה יכול להיות חפצים כמו כדור, או פעילות שהוא מעוניין בה למשל, כשהוא מצביע על הנדנדה בגן השעשועים.
- חלק מהפעוטות עדיין סובלים מחרדת זרים ויביעו עויינות כלפי זרים אך יפגינו חיבה כלפי אנשים קרובים.
- הפעוט מכיר ומזהה חפצים יומיומיים ומבין איך להשתמש בהם. למשל, שתייה מכוס או סירוק שיער.
מה צריך להדליק נורה אדומה לקראת גיל שנה וחצי:
- אם הפעוט עדיין לא הולך.
- אם הפעוט לא מצביע על חפצים או אנשים.
- אם הפעוט לא מנסה לחקות אחרים בסביבתו.
- אם הפעוט לא לומד מילים חדשות.
- אם הפעוט לא אומר לפחות שש מילים.
- אם הפעוט לא מבחין כשההורה עוזב או חוזר.
- אם הפעוט מאבד מיומנויות שהוא כבר השיג.
מה ההורים יכולים לעשות כדי לעודד את התפתחות בשלב זה?
אנחנו כהורים, יכולים בהחלט לעזור להתפתחות של התינוק/ת כבר בשלב הזה והנה כמה רעיונות:
- חפשו הזדמנויות לשיחה והרחבת אוצר המילים של הפעוט – כשאתם רוחצים אותו, נקבו בשמות אברי הגוף, כשאתם מלבישים אותו, נקבו בשמות הבגדים, כשהפעוט מצביע על חפץ, נקבו בשמו של החפץ.
- ספקו לילד סביבה בטוחה שהוא יכול לחקור בחופשיות ללא סכנות.
- ספקו לילד צעצועים אשר מעודדים משחק בכאילו, כמו בובות או מטבח.
- במידה והילד לא הולך למסגרת חינוכית, הפגישו אותו עם פעוטות אחרים בגילו.
- שבחו את הילד כשהוא מביע אמפתיה כלפי ילדים אחרים או כלפי צעצועים (למשל, כשהילד חולק צעצוע עם ילד אחר או כשהילדה מנשקת את הבובה אחרי שהבובה נפלה).
- עודדו את הילד לעצמאות בפעולות היום יום, גם אם זה כרוך ביותר זמן או בלכלוך. למשל, תנו לילד לאכול בעצמו בכפית.
- קראו ספרים עם הילד והשמיעו לו מוזיקה.
- הציעו לפעוט משחקי הרכבה ובנייה (כמו קוביות), משחקי השחלה (כמו מגדל טבעות) ומשחקי מיון צורה.
- שחקו עם הפעוט במשחקי חול ומשחקי מים, משחקים אלה חביבים במיוחד על פעוטות וגם תורמים לחיזוק המוטוריקה העדינה.
גיל שנה וחצי עד שנתיים
לקראת גיל שנתיים רבים מהילדים הופכים להיות פצצות אנרגיה. הם הולכים, מטפסים, רצים וקופצים ופעמים רבות מרגישים שהם יכולים הכל, בלי להיות מודעים למגבלות שלהם וכמעט ללא פחד.
בגיל זה הילדים רוצים להיות מאוד עצמאיים ולעשות הכל לבד ולצד הברכה שבזה, זה מביא גם הרבה מאבקי כוח וגבולות בין ההורה לילד.
בגיל זה אוצר המילים של הילדים הולך וגדל והם רוכשים מילים חדשות ומשתמשים בהן בתדירות גבוהה, לעתים ממש בכל יום. גיל זה מאופיין גם בהתפתחות בתחום הקוגניטיבי ובתחום החברתי, שאז מרבית הילדים יודעים למיין צבעים וצורות, והם גם הופכים להיות יותר תקשורתיים וחברותיים ומשחקים לצד בני גילם.
אבני דרך מרכזיות שמרבית הפעוטות משיגים עד גיל שנתיים:
- הפעוט מתחיל לרוץ.
- הפעוט עולה במדרגות בתמיכה של יד או מעקה, כשהוא מעלה בכל פעם רגל אחת ואז מצרף אליה את הרגל השנייה.
- הפעוט יכול לבעוט בכדור.
- הפעוט מטפס על רהיטים ללא עזרה.
- הפעוט מצייר קווים ישרים ועגולים.
- הפעוט מתחיל למיין צורות וצבעים.
- הפעוט משלים משפטים בספרים שהוא מכיר היטב.
- הפעוט מתחיל לשחק בכאילו (למשל, מכין עוגה מלבני לגו ומגיש להורה).
- הפעוט בונה מגדלים עם ארבע או חמש לבנים ואפילו יותר.
- הפעוט מתחיל לעקוב אחר הוראות עם שני שלבים (למשל, תלך לשולחן ותביא משם את הכדור).
- הפעוט משתמש בכ-50 מילים.
- הפעוט מתחיל לומר משפטים קצרים של 4-2 מילים.
- הפעוט חוזר על מילים שהוא שומע.
- הפעוט אוהב לחקות מבוגרים וילדים אחרים שהוא רואה.
- הפעוט מתרגש כשהוא פוגש ילדים אחרים.
מה צריך להדליק נורה אדומה לקראת גיל שנתיים?
כפי שכבר ציינו, חייבים לזכור לפני הכל שלכל ילד וילדה קצב התפתחות יחודי ולא כולם קופצים על אותה מדרגה באותו הזמן. חשוב לשמור על פרופורציה ולא להכנס ללחץ מיותר. ועדיין, ישנן כמה נקודות שראוי להקדיש להן תשומת לב מיוחדת לקראת גיל שנתיים:
- אם הפעוט לא יודע איך משתמשים בפריטים יומיומיים מוכרים (למשל, כפית או מברשת שיניים).
- אם התינוק לא אומר משפטים בני שתי מילים.
- אם התינוק לא מחקה אחרים ולא חוזר על מילים של אחרים.
- אם התינוק לא עוקב אחר הוראות פשוטות.
- אם הפעוט לא הולך בצורה יציבה.
- אם הפעוט מאבד מיומנויות שהוא כבר רכש.
מה אפשר לעשות כדי לעודד התפתחות סביב גיל שנתיים?
כמה כיף שהילד או הילדה שלך מגיעים לגיל שנתיים. מאתגר ומעורר השראה. כל הורה חייב לזכור כי זה זמן נפלא לעזור, ללמד, להנחות, לכוון ולהיות ליד הילד/ה, בשביל לעודד התפתחיות בריאה. הנה כמה רעיונות מעשיים:
- שחקו עם הילד כמה שיותר – שתפו איתו פעולה במשחקי הדמיון, שחקו איתו בכדור, בנו איתו מגדל מקוביות.
- שתפו את הילד בעבודות הבית, בהתאם ליכולותיו – למשל, בחישת הבלילה של העוגה או הפשטידה, לישת בצק, קיפול כביסה, מיון גרביים. הפעולות האלה לא רק משכללות את היכולות של הילד אלא גם בונות את הביטחון שלו ועוזרות לו לחוש מועיל ומשמעותי.
- צאו לטיול ונקבו בשמות הדברים שאתם רואים בדרך.
- הסתירו חפצים בחדר ועודדו אותו לחפש אותם בעזרת חפצים.
- בלו עם הילד כמה שיותר בגן המשחקים. זהו מקום נהדר לחזק בו יכולות מוטוריות וחברתיות.
- הציעו לתינוק פאזלים פשוטים בני 3-2 חלקים.
- עשו איתו פעילויות יצירה לחיזוק המוטוריקה העדינה – ציור, צבעי אצבעות, הדבקת מדבקות ולישת פלסטלינה או בצק הן אפשרויות נהדרות.
והכי חשוב מהכל, תמיד, תנו לילד/ה הרגשת ביטחון והמון אהבה, במיוחד בין גיל שנה לגיל שנתיים.